De kosten van elektrisch rijden
Lees de belangrijkste informatie over de overheidssubsidie voor elektrische auto’s in 2024.
Subsidie aanvragen elektrische auto 2023
Je kunt weer SEPP aanvragen voor je nieuwe elektrische personenauto met een koop- of leaseovereenkomst die je hebt afgesloten op óf na 1 januari 2024.
In 2024 is het subsidiebedrag voor een nieuwe auto € 2.950.
Let op: Is de subsidiepot leeg, dan wordt deze pas in 2025 weer bijgevuld, dus op=op!
Kijk op rvo.nl/subsidies-financiering/sepp voor meer informatie over overheidssubsidie.


Bijtelling
Zakelijk rijders rekenen 16% bijtelling over de catalogusprijs plus de fiscale waarde van de batterij. Bereken hier de bijtelling over een elektrische Renault.
De Nederlandse overheid biedt een aantal fiscale incentives: vrijstelling van BPM en motorrijtuigenbelasting en een lagere fiscale bijtelling van 16% voor zakelijk rijders.
Verder geven diverse plaatselijke overheden (onder voorwaarden) ook subsidie op de aanschaf van een elektrisch voertuig en de laadpunten.
Meer informatie over de regelingen vindt u op de websites van Nederland Elektrisch en van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Afschrijving en onderhoud
De kwaliteit van de batterij bepaalt de waarde van een gebruikte elektrische auto. Dit is immers het duurste en onbekendste onderdeel van de auto. Renault verhuurt de batterij en vervangt deze als de capaciteit minder dan 75 % bedraagt.
De koper van een elektrische Renault-occasion is dus verzekerd van een goed werkende batterij, ongeacht de leeftijd en kilometerstand van de auto.
De elektrische aandrijftechniek is heel simpel in vergelijking tot die van een auto met een benzine- of dieselmotor. Er zijn maar weinig bewegende delen, er is geen overschot aan warmte, uitlaatsysteem of koppeling. Dat vertaalt zich in eenvoudiger onderhoud en minder slijtage.
WELK MODEL KIEST U?