Laatste nieuws
Blijf altijd op de hoogte

Renault Arkana: uitvoeringen, kleuren, afmetingen en meer
De Arkana symboliseert een nieuw tijdperk voor Renault. Begin 2021 introduceerde Groupe Renault hun nieuwe strategie onder de naam Renaulution, met een sterke focus op energie, technologie en mobiliteit. De Arkana markeert het startpunt van deze nieuwe strategie. Renault is tevens het eerste merk dat met een coupé SUV komt buiten het premium segment. Hieronder lees je alles over de uitvoeringen, kleuren, afmetingen en meer.
De Renault Arkana bij Nieuwendijk
Rij jij binnenkort weg in een splinternieuwe Renault Arkana? Bij Autobedrijf Nieuwendijk hebben we meerdere Arkana’s op voorraad staan. Meer weten? Ga direct naar:
Uitvoeringen van de Arkana
Kopers van een Arkana hebben de keuze uit drie verschillende uitvoeringen. De Evolution, Techno, E-Tech engineered en R.S. Line. Welke uitvoering je ook kiest, je geniet altijd van een rijk uitgeruste uitvoering. Hieronder een overzicht van de belangrijkste opties per uitvoering.
Evolution
De Evolution is de basisversie van de Renault Arkana. Maar vergis je niet. Deze uitvoering is al bijzonder compleet. Zo beschikt de Evolution standaard over zaken als een achteruitrijcamera, een regensensor en lane departure warning.
Belangrijkste opties van de Evolution
- EASY LINK multimedia- en navigatiesysteem en 7″ touchscreen
- Automatische airconditioning met luchtkwaliteitssensor
- Achteruitrijcamera
- LED Pure Vision koplampen
- Regensensor
- Lande departure warning
Techno
Een stapje hoger dan de Evolution vinden we de Techno. Een nóg completere uitvoering van de Arkana. Bijna alles wat je kunt bedenken zit erop. Denk aan Adaptive Cruise Control, lichtsensor en Rear Cross Traffic Alert.
Belangrijkste opties van de Techno
- Alles van de Evolution
- Handsfree Card voor keyless entry en go
- Blind spot warning
- Lichtmetalen wielen 18″ ‘Pasadena’
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Rear Cross Traffic Alert
- Ondersteuning Apple CarPlay™ en Android Auto™
E-Tech engineered
Deze uitvoering is voorbehouden aan de hybride versie van de Renault Arkana. Je herkent ‘m meteen aan de accenten in de kleuren koper en zwart. Het geeft de Arkana een sportieve en moderne uitstraling.
Belangrijkste opties van de E-Tech Engineered
- Cluster met 10,2″ tft kleurenscherm
- Automatisch dimmende binnenspiegel zonder omlijsting
- Bekleding rundleder/alcantara ‘E-Tech engineered’ met goudkleurige stiksels
- Draadloze oplader voor smartphone
- Parkeersensoren voor en achter inclusief Easy park assist
- 6-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen
- Performance LED Pure Vision koplampen
R.S. Line
De R.S. Line heeft als enige uitvoering een afwijkend uiterlijk. Alles staat in het teken van sportiviteit. De sportieve lichtmetalen velgen, de voorbumper met extra grote luchthappers en de twee uitlaat sierlijsten in de achterbumper. Ook wanneer je instapt zie je dat je niet met een standaard Arkana te maken hebt. De rode accentkleur komt terug op het stuur, op het dashboard, in de deurpanelen en als stiksels in de bekleding.
Belangrijkste opties van de R.S. Line
- Bekleding rundleder/alcantara ‘R.S Line’ met rode stiksels
- Adaptive cruise control
- Extra sportief vormgegeven voor- en achterbumper
- Easy Park Assist
- Verwarmde voorstoelen
- Lichtsensor
- Zwarte buitenspiegels
Lees ook: Renault Arkana: Alle prijzen op een rij
Kleuren Arkana
Wie wel van een spannend kleurtje houdt, kan helemaal los op de Renault Arkana. Naast de meer gangbare kleuren zoals wit, donkergrijs en zwart, is de Arkana ook te bestellen in Blue Zanzibar en Rouge Flamme. Bleu Zanzibar is zelfs de standaard kleur op de R.S. Line. En dan is er nog een spannende kleur, die uitsluitend op de R.S. Line verkrijgbaar is: Orange Valencia.
Alle kleuren:
- Blanc
- Bleu Zanzibar
- Gris Métalique
- Noir Metal
- Blanc Perle
- Rouge Flamme
- Orange Valencia
Onderstel & afmetingen Arkana
De Renault Arkana staat op het CMF-B HS platform. Dat is hetzelfde onderstel als de Captur. Maar dat betekent niet dat beide auto’s even groot zijn. De Arkana is maar liefst 34 cm langer dan de kleinere Captur. De Arkana is wat dat betreft een SUV uit een hoger segment.
Vergelijking afmetingen Arkana met andere SUV’s
Op afbeeldingen en in video’s is het moeilijk in te schatten hoe groot een auto is. De Renault Arkana is qua afmetingen goed te vergelijken met de nieuwe Austral. De Captur is dan weer duidelijk een stuk kleiner. Hieronder de maten per model in millimeters.
Arkana
- Lengte 4568 mm
- Breedte 1821 mm
- Hoogte 1576 mm
Captur
- Lengte 4227 mm
- Breedte 1797 mm
- Hoogte 1576 mm
Lees ook: Renault Captur: Afmetingen, uitvoeringen en motoren
Austral
- Lengte 4510 mm
- Breedte 1825 mm
- Hoogte 1618 mm
Motoren & prestaties
Nederlandse kopers van een Arkana wordt het makkelijk gemaakt. De coupé SUV is er in twee motoriseringen. De lage Co2-uitstoot zorgt voor een lage bpm, waardoor de auto leverbaar is met een scherpe vanafprijs van € 34.690.
E-TECH hybrid 145
Voor die prijs krijg je de E-TECH hybrid 145 met automatische transmissie.
De Renault Arkana E-TECH Hybrid beschikt over een 1.6 liter viercilinder op benzine, gecombineerd met een elektromotor. Deze motoren zorgen voor een vermogen van 143 pk en een koppel van 250 Nm. Door de elektrokracht komt de Arkana altijd soepel en vlot van zijn plek. Bij voluit accelereren bereikt de Arkana een snelheid van 100 km/h in slechts 10,8 seconden.
Mild hybrid 160
Wie meer vermogen wenst, kan terecht bij de mild hybrid 160. Deze versie met 160 pk en 270 Nm koppel accelereert van 0 naar 100 km/h in slechts 9,1 seconden. Het is echter geen volwaardige hybride, maar een mild hybride.
Trekgewicht Arkana
Door de gunstige vormgeving en de efficiënte aandrijflijn, verbruikt de Arkana slechts 4,8 liter (hybride) of 5,8 liter (mild hybride) per 100 kilometer. Veel hybride auto’s zijn niet geschikt voor het trekken van een aanhanger. Het maximale trekgewicht staat dan op 0 kg. Goed nieuws voor wie regelmatig met een aanhanger op pad gaat. De Renault Arkana E-TECH hybrid heeft een maximale aanhangermassa van 760 kg (geremd). De mild hybride mag zelfs tot 900 kg geremd trekken.
Elektrisch rijden & energie terugwinnen
De Arkana E-TECH Hybrid is een hybride zonder stekker. Je hoeft dus nooit op zoek naar een beschikbare laadpaal. De Arkana laadt zichzelf op tijdens het rijden. Bijvoorbeeld wanneer je remt. De energie die daarbij wordt gegenereerd, gaat rechtstreeks naar de accu.
Schakel de Arkana E-TECH hybrid in de B-modus om nog meer energie terug te winnen. Zodra je het gaspedaal loslaat, vertraagt de auto en regenereert deze energie. Houd je je voet van het gaspedaal, dan kom je bijna tot stilstand. Dat betekent dat je bijna niet meer hoeft te remmen. Niet alleen energiezuinig, maar ook goed voor je remmen, die op deze manier langer meegaan.
Vergeleken met een vergelijkbare brandstofmotor neemt je verbruik tot wel 40% af. In de binnenstad rij je zelfs tot 80% in de volledig elektrische modus.
Voor het eerst aan de wereld getoond
De Arkana werd voor het eerst aan de wereld getoond tijdens de autoshow van Moskou in 2018. Een jaar later ging de verkoop in Rusland van start. De Arkana wordt daar ook lokaal geproduceerd, zij het op een ander platform dan de Europese versie.
In datzelfde jaar werd de Arkana ook leverbaar in Zuid-Korea, maar dan onder de naam Samsung XM3. Hierover vertellen we later meer. Deze Zuid-Koreaanse versie van de Arkana is subtiel anders vormgegeven, onder andere te zien aan de gril.
Twee jaar later, in 2021, namen we in Europa de Arkana in ontvangst. In voormalig Joegoslavische landen wordt de Arkana verkocht onder de naam Mégane Conquest.
De naam Arkana zou te veel op het woord Arkan lijken. Arkan is een pseudoniem voor een Servische politicus die zich schuldig gemaakt zou hebben aan oorlogsmisdaden. In de rest van Europa wordt de auto gewoon als Arkana verkocht.
Geproduceerd in Busan
De Renault Arkana wordt gebouwd in de fabriek in Busan, een stad in het zuidoosten van Zuid-Korea. Het is Renaults grootste fabriek van Azië, waar 8 verschillende modellen tegelijkertijd gebouwd kunnen worden. Er werken bijna 2.000 mensen verdeeld over 53 ha aan gebouwen.
In Zuid-Korea produceerde Renault tot maart 2022 auto’s onder de naam Renault Samsung Motors. Tegenwoordig wordt de naam Samsung niet meer gebruikt, omdat de technologie producent zijn aandeel heeft verkocht. Renault produceert nu auto’s onder de naam Renault Korea Motors.
In de fabriek in Busan wordt niet alleen de Arkana gebouwd, maar ook de Twizy, de SM6 (in Europa bekend als Talisman) en de XM3 (de Zuid-Koreaanse variant van de Arkana). Van oorsprong worden hier voornamelijk auto’s voor de lokale markt geproduceerd, maar met de komst van de Arkana wordt een steeds groter deel geëxporteerd.
Design van de Renault Arkana
Voor het design was wederom Laurens van den Acker de eindverantwoordelijke. Het hoofd van design is sinds 2009 verantwoordelijk voor het design van alle Renault-modellen. Het eerste model dat hij onder handen nam was de Twingo. In 2012 onderging dit model een facelift. De Renault Clio IV was het eerste volledig nieuwe model van zijn hand.
Bij de Arkana heeft van den Acker zich helemaal uitgeleefd. Het model is door de C-vormige dagrijverlichting direct te herkennen als Renault. Toch heeft de Arkana een uniek eigen voorkomen. Dat heeft van den Acker vooral bereikt door de sterk aflopende daklijn. Het is de eerste Renault die het stoere van een SUV, combineert met het sierlijke silhouet van een coupé.
Voorheen waren dergelijke modellen alleen verkrijgbaar bij de premium merken uit Duitsland. Renault maakt met de Arkana de coupé-SUV bereikbaar voor een groter publiek. Dit zegt de ontwerper zelf over het design:
“De nieuwe Renault Arkana heeft aan de zijkant een gestrekte curve die loopt tot en met de achterruit. De auto combineert het goede zicht van een echte SUV met de stijl van een coupé. Dat zorgt voor een gunstige stroomlijn die het brandstofverbruik vermindert. Belangrijke kenmerken die duidelijk hun effect op de uitstraling hebben zijn de flinke bodemvrijheid, gespierde schouders, het strakke en sportieve silhouet, de elegante, maar robuuste achterkant en de C-vormige koplampen.”
Wie nog meer sportiviteit wil, kan kiezen voor de R.S. Line. met unieke velgen, nog dynamischer vormgegeven bumpers en een interieur dat een en al sportiviteit ademt.
Achterpassagiers
Die kenmerkende aflopende daklijn ziet er misschien mooi uit, maar praktisch is het allerminst. Dat is tenminste het meest gehoorde kritiekpunt van coupés in het algemeen. Maar dat geldt niet voor de Arkana. Laurens van den Acker rijdt zelf in een Arkana. En ook op de achterbank zit de twee meter lange designer meer dan goed. Hier heeft Renault echt zijn best op gedaan.
Zo is de achterbank lager geplaatst, en staat de rugleuning iets schuiner dan anders. Ook zijn de scharnierpunten van de achterklep zo ver mogelijk naar achteren geplaatst. Dit alles zorgt voor een ongekende zit- en hoofdruimte voor de achterpassagiers.
Interieur
Het interieur van de Arkana ademt een en al comfort en moderniteit uit. Als bestuurder kijk je uit op twee schermen. Recht voor je zie je een 9,3” scherm waar de belangrijkste gegevens tijdens het rijden worden weergegeven. Op het dashboard staat een scherm in portretmodus met een grootte van 10,2”. Dankzij deze schermen heb je de volledige controle over jouw Arkana. En alle informatie die je tot je wil nemen, is altijd binnen handbereik.
Wanneer rij jij weg in een Renault Arkana?
Bekijk nu de verschillende opties bij Renault Nieuwendijk: