Laatste nieuws
Blijf altijd op de hoogte
Renault Symbioz, nieuwste alleskunner met volop ruimte
Het lijkt misschien alsof de Renault Symbioz niet zo veel toevoegt aan het al zo enorm uitgebreide Renault Crossover assortiment. Toch heeft deze Symbioz een aantal eigenschappen die hem uniek maken. Hij is de grote broer van de Captur maar meer dan dat. We leggen het je graag uit.
Een zee aan ruimte
De Symbioz zit met z’n 4,42 meter lengte precies tussen de Captur en Austral in. (Om precies te zijn 18 centimeter langer dan een Captur en 10 centimeter korter dan de Austral) De extra lengte van de Renault Symbioz komt vooral ten goede aan de bagageruimte. De achterbank is modulair opgebouwd, die kun je ruim 16 centimeter verschuiven waardoor een royale bagageruimte van 624 liter ontstaat, terwijl de Captur op 487 liter blijft steken.
Ook is de hoofdruimte van de Symbioz rianter, omdat de daklijn verder doorloopt. Goed nieuws dus voor lange mensen.
Sportief en luxe design
Het design van de nieuwe Symbioz is sportiever dan dat van de Captur en wordt gekenmerkt door het gebruik van scherpe randen en een opvallende grille. Ook de 18- of 19-inch velgen hebben een origineel design. De Symbioz krijgt bovendien een gloednieuwe lakkleur met de naam Bleu Mercure. Rouge Flamme wordt eveneens aangeboden zonder meerprijs. In totaal zijn er 7 verschillende tinten verkrijgbaar op de Symbioz 2024.
Het interieur is herkenbaar aan details die we ook zien in de nieuwe Rafale en de Scenic en erg luxe. Bijvoorbeeld het 11-inch touchscreen, het dashboard met geborsteld aluminium, de toerenteller en het fijn gevormde stuur.
Geweldige rijervaring
Onze collega Timo reed met de Symbioz en was daar bijzonder enthousiast over. De auto rijdt lekker stil en schakelt soepel. Bij een rustige rijstijl werkt het hybride systeem perfect en kan je 80% van de tijd elektrisch rijden. Dat levert een aangenaam zacht rijgedrag en een laag brandstofverbruik op. (4 l/100 km) Bij een sportievere rijstijl wordt dat ongeveer 6 l/100 km.
De Symbioz onderscheidt zich, naast een goede geluidsisolatie, met zijn verzorgd veercomfort. Lange afstanden kan je daarmee in alle rust afleggen. Dit aangename veercomfort gaat niet ten koste van de wegligging. De Symbioz is zelfs wendbaar en plezierig om mee te rijden op bochtige binnenwegen.
Prijzen en uitvoeringen
De Renault Symbioz heeft een vanafprijs van €36.490, de Captur is er vanaf €28.690. Maar die prijzen kun je niet met elkaar vergelijken. De Symbioz heeft namelijk altijd de 145 pk sterke E-Tech Full Hybrid 145 aandrijflijn, terwijl de vanafprijs van de Captur geldt voor een exemplaar met TCe 90-benzinemotor. Een hybride Captur in Techno uitvoering, dus dezelfde uitvoering als de Symbioz, kost €33.690. Een verschil dus van €2.800.
De Symbioz is een stuk goedkoper dan zijn grote broer Austral en het verschil met de elektrisch Scenic is nog groter. Ook komt hij voordelig uit de bus ten opzichte van veel vergelijkbare hybrides van andere merken.
Voor wie op zoek is naar extra luxe of sportiviteit, zijn er de uitvoeringen Esprit Alpine (€ 37.990) en Ionic (€ 40.390)
En wat maakt de Renault Symbioz nu uniek?
Nou, best veel eigenlijk. Wat eruit springt is, is het feit dat de Symbioz voor 42% recyclebaar is. Met duurzaam materiaalgebruik, bijvoorbeeld zachte net leer-lijkende TEP-bekleding. Maar wat echt uniek is vooral dat ‘ie ondanks dat de SUV full hybrid is nog geen 1.500 kilo weegt. Nog een bijzonder aspect: Je krijgt op de Symbioz het Solarbay panoramadak. Automatisch, met een druk op de knop, wordt je dak lichter en donkerder en je auto dus koeler of warmer. Ook handige features zijn de openR link multimediasysteem met geïntegreerde Google-services, 50 toffe apps op je touchscreen, negen Harman Kardon-speakers en, dat de Symbioz handig opzij duikt in de file als er een motorrijder aankomt. Nog een vet itempje: de ‘smoke glass finding’-achterlichten. En nog een pluspuntje: My Safety Switch. Dit is een knop waarmee de voorkeursinstellingen voor de rijhulpsystemen tegelijkertijd geactiveerd of gedeactiveerd kunnen worden. En dat wil je soms.
Conclusie
De Renault Symbioz vult op een slimme wijze de ruimte op tussen de meer stedelijke Captur en de grotere, duurdere Austral. Een gezinswagen die perfect binnen de Renault-geest past, met een eigen signature en een interessante verhouding tussen formaat, binnenruimte en bagageruimte. En dat met een zuinig verbruik en een aangenaam weggedrag.
Kortom, door de Captur te verlengen, heeft Renault het recept geschreven voor een van zijn meest veelzijdige crossovers!
Natuurlijk vind je nog veel meer over de Symbioz op de Renault site